گامی مؤثر برای مشارکت استادان در اداره دانشگاه | اهداف «طرح الف و ب» با نگاه آموزشمحوری محقق نمیشود
رضا دریکوند در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تشریح جزئیاتی از طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فواید و مزایای آن اظهار کرد: همانطور که در بخشنامه اولیه این طرح آمده، اعضایی که نوع الف را انتخاب میکنند، موظف به انجام ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن هستند، بهعبارتی همان ۳۲ ساعت حضور که هر عضو هیئت علمی موظف به انجام آن است.
بیشتر بخوانید:
وضعیت برد - برد برای اعضای هیئت علمی و دانشگاه در «طرح الف و ب»
طرحی که نه مچ میگیرد نه دنبال تقسیمبندی خوب و بد است
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی و اقتصادی دانشگاه
وی افزود: این فعالیتها شامل تدریس، مشارکت در راهنمایی پایاننامه و رساله، انجام پژوهشهای درون و برونسازمانی، مشارکت در فعالیتهای فناورانه و تحصیل درآمدهای غیرشهریهای و ... بوده و برای اعضایی که نوع ب را انتخاب میکنند، ساعات حضور ۱۶ ساعت است.
نظاممندی فعالیت اعضای هیئت علمی
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد ادامه داد: هرکدام از این فعالیتها تابع بخشنامههای مربوط به خود هستند. طرح الف و ب در حقیقت برای نظاممند کردن فعالیت اعضای هیئت علمی و در راستای بهینهکردن ایفای نقش آنان است.
دریکوند درباره مزایا و فواید طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که اغلب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با آن مواجه هستند، حضورنداشتن استادان در محیط دانشگاه بوده است، زمانی که آموزش حضوری بود، خیلی از اعضای هیئت علمی برای تشکیل کلاس در دانشگاه حضور یافته و پس از پایان کلاس نیز دانشگاه را ترک میکردند.
وی اضافه کرد: البته برخی اعضای هیئت علمی هم در همان شرایط برای انجام امور علمی و راهنمایی دانشجویان در محل کار، آزمایشگاهها و کارگاهها حضور دارند؛ بنابراین در این بخشنامه الزام به حضور موجب برطرفشدن برخی مشکلات میشود که میتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد.
مشارکت اعضای هیئت علمی در انجام فعالیتهای علمی و فعالیتهای درآمدزا
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی واحد خرمآباد عنوان کرد: در دسترس بودن استادان راهنما و حضور آنان در محیط دانشگاه -که موجب تسریع در اجرای پایاننامهها و رسالهها و تولیدات علمی میشود- مشارکت اعضای هیئت علمی در انجام طرحها و پروژههای پژوهشی، مشارکت در انجام فعالیتهای علمی و فعالیتهای درآمدزا و استفاده از پیشنهاد آنان در انجام امور دانشگاه برخی از مزایای طرح الف و ب هستند.
دریکوند بیان کرد: مشارکت در درآمدزایی آزمایشگاهها و کارگاهها، برگزاری کارگاههای علمی، پژوهشی، سخنرانیهای علمی و همایشها از دیگر مزایای طرح الف و ب بوده و علاوهبر این، اعضای هیئت علمی صاحب ایده با سازماندهی دانشجویان مستعد میتوانند در فعالیتهای فناورانه و ارائه ایده به مراکز رشد مشارکت داشته و از تسهیلات این بخش استفاده کرده و موجب توسعه کسب و کارهای دانشبنیان شوند.
بیشتر بخوانید:
«طرح الف و ب» و درآمدهای غیرشهریه ۲ روی یک سکه
انتقاد از شیوه اجرای «طرح الف و ب»
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
وی تأکید کرد: علاوهبر این موارد اعضایی که نمیتوانند حضور کاملتری در دانشگاه داشته باشد، میتوانند با انتخاب نوع ب از مزایای این بخشنامه به میزان حضور و فعالیتهای خود بهرهمند شوند.
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد در ارزیابی خود از طرح الف وب در مقایسه با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت یادآور شد: برخی شرایط اعضای هیئت علمی در دانشگاههای دولتی و تابع وزارت بهداشت با شرایط اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است؛ بنابراین مقایسه را زمانی میتوان انجام داد که شرایط تقریباً برابری در تمام زمینهها وجود داشته باشد.
دریکوند متذکر شد: از جنبه حضور در دانشگاه و محل کار، بخشنامه الف و ب اقدامی در راستای حضور مانند دانشگاههای تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی است.
اعضای هیئت علمی باید نقش پررنگتری در افزایش درآمدهای دانشگاه داشته باشند
وی یادآور شد: صدور بخشنامه طرح الف و ب گامی مؤثر برای حضور استادان علاقهمند در محیط دانشگاه و مشارکت در اداره دانشگاه است. با توجه به کاهش درآمدهای شهریهای، اعضای هیئت علمی باید با توجه به بستر بهوجود آمده و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی که در دانشگاه وجود دارد، نقش پررنگتری در افزایش درآمدهای دانشگاه داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
افزایش تولید علم و ارتقای دانش فنی استادان با اجرای «طرح الف و ب»
برقراری عدالت کاری بین استادان با اجرای «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی واحد خرمآباد به آنا گفت: بخشنامههای بسیار خوبی برای مشارکت در این بخشها وجود دارد و حمایتهای لازم انجام میشود؛ بنابراین تغییر نگرش همه اعضا ضروری بهنظر میرسد. ممکن است هنوز هم نگرش قبلی (آموزشمحور بودن دانشگاه) وجود داشته باشد با این نگرش نمیتوان اهداف بخشنامه الف و ب و سایر بخشنامهها را محقق کرد.
دریکوند اظهار کرد: اعضای هیئت علمی که در سنوات قبل در دانشگاه جذب شدهاند، ملاک ارزیابی آنان در جذب، انجام فعالیتهای آموزشی بوده است. با توجه به رویکرد دانشگاه در سالهای اخیر و لزوم ورود به عرصه فناوری و فعالیتهای دانشبنیان ضرورت دارد با برنامهریزی مناسب و آموزشهای لازم اعضای هیئت علمی برای ورود موفقیتآمیز به این عرصه آماده شوند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/